Amazon tulee – verkkokauppiaan valtava mahdollisuus

Amazon laajentaa tällä hetkellä aktiivisesti pohjoismaissa. Heinäkuussa 2020 yhtiö ilmoitti avaavansa Ruotsiin Amazon.se:n vielä kuluvan syksyn aikana ja sen jälkeen luontainen jatkumo on tulla Suomeen. Kotimaisille yrityksille tämä on sekä uhka että mahdollisuus. Ne, jotka reagoivat nopeasti ja tulevat kiinnostavalla tuoterepertuaarilla Amazoniin nopeammin kuin kilpailijat, saavat hyvän etulyöntiaseman vallata markkinaosuuksia nopeallakin aikataululla.

Saksassa Amazonilla on arviolta jo 27% markkinaosuus verkkokauppamarkkinoista. Se onkin myllertänyt maan verkkokauppakenttää uuteen uskoon. Heikosti kannattavat kaupat ajautuvat yhä ahtaammalle ja kilpailu on kiristynyt kautta linjan.

Toisaalta taas yli puolet Amazonin myynnistä kertyy Amazonin sisällä olevien kauppiaiden myymistä tuotteista. Tämä tarkoittaa, että yrityksille on tarjolla uusi myyntikanava, joka parhaimmillaan kasvattaa liikevaihdon aivan valtavaan kasvuun. On hyvä tietää, että sielläkään kauppaa ei tule itsestään, vaan pikemminkin jatkuvan testaamisen avulla löytyvät parhaiten konvertoivat kuvat, tekstit, hinnoittelu, Amazonin ulkopuoliset mainoskanavat ja monet muut yksityiskohdat. Nämä yhdessä sitten lopulta mahdollistavat parhaimmillaan valtavat menestystarinat. Potentiaaliahan maailman suurimmassa verkkokaupassa on rajattomasti.

Suomessa Amazonin tulemiseen verkkokaupat ovat valmistautuneet valitettavan heikosti. Olisi erittäin tärkeätä koko Suomen kannalta, että yritykset laajemmin lähtisivät mukaan Amazoniin. Kanava tarjoaa pienillekin yrityksille mahdollisuuden Suomenkin kannalta arvokkaaseen vientiin. Asiakkaana on koko maailma.

Hintaopas.fi:n kesäkuussa 2020 julkistaman tutkimuksen mukaan jopa 43% suomalaisista on valmis ostamaan Amazonista tuotteita, kun se päättää avata Suomeen oman verkkokaupan. Nuoremmat kohderyhmät suhtautuvat asiaan positiivisimmin. Erityisen tärkeäksi koetaan nopeat toimitukset, mikä onkin Amazonin menestyksen kulmakiviä.

Miten aloittaa kaupankäynti Amazonissa

1. FBM eli Fulfillment by Merchant:

Tällöin yritys lähettää itse Amazonin kautta tilatut tuotteet suoraan kuluttajille. Toimintamalli on helpoin tapa aloittaa Amazon liiketoiminta. Verkkokaupan ei tarvitse toimittaa tavaraa Amazonin varastolle, toimituskulut ovat ehkä kalliimmat, mutta näitä ehtii kyllä optimoimaan kun volyymit lähtevät kasvuun. Kuluttajalle usein tärkeä toimitusnopeus saattaa kärsiä kun tavarat lähtevät Suomesta.

2. FBA eli Fulfillment by Amazon:

Tällöin varastointi siirretään Amazonin varastolle ja logistiikka hoituu Amazonin toimesta. Amazonilla on varastoja monessa maassa ja mitä laajemmin verkkokauppias toimii, sitä useampaan varastoon tarvitaan tavaraa nopean toimituksen mahdollistamiseksi. Etuna saa muun muassa paremmin näkyvyyttä Amazonin hakulistauksissa.

Amazonin hakukone

Algoritmin ajatuksena on palvella kuluttajaa. Se auttaa löytämään parhaat mahdolliset tuotteet kuluttajan tekemällä haulla. Näin ollen brändi ei ole ratkaisevassa roolissa vaan miten tekstit, kuvat ja tuotetiedot ovat kirjoitettuja. Amazonin algoritmit maksimoivat myyntiä. Tuotesivuston on oltava kunnossa. Tuotenimiä ei kannata kirjoittaa samaan tapaan kuin Suomessa vaan lisätä jo tuotenimeen oleellisia avainsanoja.

Suosittelujen merkitystä ei voi korostaa liikaa. Monet verkkokauppiaat kontaktoivat suoraan itse asiakkaaseen, mikäli arvostelut ovat jotain muuta kuin 4-5 tähteä. Arvostelulla on oleellinen vaikutus myös hakutuloksissa.

Yhdysvalloissa jo yli puolet verkkokauppaostamiseen liittyviin hakuihin tehdään Amazonissa. Se on siis jo mennyt Googlen ohi. Amazonia käytetään paljon myös tuotehakuun, -vertailuun ja tuoteinformaation lähteenä. Tätä kautta Amazon on oiva alusta ja työkalu brändin kehittämiseen ja tunnettuuden kasvattamiseen.

Amazonissa on loputon määrä tuotteita, jonka vuoksi pelkkä tuotteen myyntiinlaittaminen ei yleensä riitä. Ehkä tärkein yksittäinen työkalu, Amazonin hakukone vaatii Amazonin monimutkaisen algoritmin ymmärtämistä sekä jatkuvaa ylläpitoa ja optimointia, jotta volyymit saadaan nousuun. Dataohjatuilla päätöksillä tulosten pohjalta markkinoinnin saa kulkemaan käsi kädessä, niin ettei verkkokaupan tarvitse ottaa ylenpalttisia riskejä.

Amazonissa on monia eri tapoja mainostaa.
Teemme näistä sinun tuotteillesi optimaalisen markkinointimixin:

Paras hetki aloittaa Amazonin verkkokauppa business oli viisi vuotta sitten. Toiseksi paras on Tänään! Haluamme tarjota pitkäaikaista yhteistyötä ja kasvattaa tasaisesti liikevaihtoanne uudelle tasolle.

Käytössänne on laaja valikoima kansainvälistymismarkkinoinnin tukitoimia Amazonin sisällä, sosiaalisten medioiden välityksellä sekä adwordsin avulla. Se sisältää tarvittaessa mm. sisällöntuotantoa: kuva/video tuotanto, tekstit, 3D kuvia sekä markkinointia, johon sisältyy kustannustehokkaita crowd hacking -palveluita ja asiakaspalveluun ohjausta. Näistä valikoidaan optimaalinen markkinointimix.

Tarjoamme osaamisemme sinun busineksen kasvattamiseen!

 

 

Näillä askelillla Amazoniin, aloita nyt:

• Logistiikkavaihtoehdot

• Amazonin kustannusrakenteen tarkka selvitys valituille tuotteille ja logistiikkaratkaisuille

• Verkkokaupan perustaminen ja tuotteiden implementointi

• Kohdemarkkinan ja -ryhmän tarkempi määrittely

• Konkreettinen action plan – miten lähestytään

• Markkinoinnin testausta planin pohjalta

• Löydetään konvertoiva konsepti ja aloitetaan volyymin kasvattaminen

…..

Raportointi sopimuksen mukaan (viikko-, kuukausi- tai kampanjakohtainen raportointi)

 

Jyri Lammi, toimitusjohtaja

 

Kirjoittajalla on vankka kokemus parin vuosikymmenen ajalta myynnin ja markkinoinnin digitalisoitumisesta sekä verkossa että mobiilipuolella. Verkkokauppapuolella kokemusta on kertynyt kymmenien eri verkkokauppojen kanssa startupeista vakiintuneisiin busineksiin.